سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
درباره وبلاگ


عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا،مترجم،مؤلف،خوشنویس
آرشیو وبلاگ
لوگو
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا،مترجم،مؤلف،خوشنویس
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 102
  • بازدید دیروز: 120
  • کل بازدیدها: 2299413



زبان * خط * سخن * صفحه شخصی : ابوالقاسم آوند




 

خوشنویسی در مسیر عبادت 


علی رضا عباسی نخست در تبریز شاگرد ملا محمد حسین تبریزی و علاء الدینمحمد بن محمد تبریزی معروف به علاء بیک بود و خط ثلث و نسخ را نیکو مینوشت.

علی رضا عباسی نخست در تبریز شاگرد ملا محمد حسین تبریزی و علاء الدین محمد بن محمد تبریزی معروف به علاء بیک بود و خط ثلث و نسخ را نیکو مینوشت. پس از آنکه در زمان شاه محمد خدابنده پدر شاه عباس، ترکان عثمانیتبریز را به تصرف درآوردند، علیرضا از آنجا بیرون آمده و به قزوین پایتختدولت صفوی رفت و در مسجد جامع آن شهر منزل گرفت و به کار کتابت مشغول شد وقسمتی از کتیبه های آن مسجد را با چند آیه قرآن کریم در آنجا تمام کرد. امضاء یا رقم او در این زمان «علیرضا الکتاب» بوده و بدین رقم از سال 981تا 990 کتابت از او دیده شده است. این هنرمند اولین بار هنگامی که مسجدجامع قزوین را با چندین کتیبه تزیین کرد، به شهرت رسید. وی در شروع سلطنتشاه عباس در خدمت سردار فرهاد خان از سرداران مهم آن روزگار بود.

ادامه مطلب ...


موضوع مطلب :


یکشنبه 93 خرداد 25 :: 8:53 صبح ::  نویسنده : ابوالقاسم آوند

 

نستعلیق، نگاره ای از بهشت

چهارشنبه 14 مهر 1389 روزنامه کیهان ( www.kayhannews.ir )


خوشنویسی میرعلی تبریزی  

به یاد استاد فقید میرعلی تبریزی

خط نستعلیق یکی از زیباترین و دلنوازترین شیوه های نگارش خط در خوشنویسی اسلامی و ایرانی است. خطی که به تنهایی بیان کننده احساسات، عواطف درونی، طبع و سلیقه زیبائی شناسی هنرمند است.

استادان خوشنویس ایرانی همواره سرآمد هنرمندان و نگارگران بوده اند. آنان که با مشاطه گری در هر دوره از زمان به گونه ای برزیبائی این هنر بی بدیل افزودند و با دستان هنرمند خود عروس زیبای هنر جهانی را به خضاب ناب ایرانی آراسته اند. «استاد میرعلی تبریزی» را واضع خط نستعلیق معرفی می کنند، اما به نظر می رسد که خط نستعلیق پیش از او نیز جود داشته و استاد میرعلی تبریزی در سده نهم هجری هم زمان با سلطنت تیمور گورکانی برای اولین بار خط نستعلیق را تحت قاعده و قوانین خوشنویسی درآورده است و به حدی رسانده که به صورت خطی مستقل و قابل رقابت با خطوط ششگانه درآید، در رساله های قدیمی خوشنویسی داستانی نقل شده که میرعلی شبی در خواب، پرواز غازهای وحشی را دید و حرکات سیال نستعلیق را از حرکات نرم بدن این پرندگان هنگام پرواز الهام گرفت.

ادامه مطلب ...


موضوع مطلب :


چهارشنبه 93 خرداد 21 :: 8:32 صبح ::  نویسنده : ابوالقاسم آوند

 

شیراز خاستگاه نستعلیق 


بی شک یکی از بزرگترین دستاوردهای هنری مسلمین در طول تاریخ اسلام پیدایش و تکامل خطوط اسلامی است. 

در طی این سیر تکاملی تاثیرگذارترین و زیباترین این خطوط، نستعلیق است که به همین جهت به نام عروس خطوط اسلامی شهرت یافته است.

در سده هشتم هجری با بهره گیری از دو خط نسخ و تعلیق خط ایرانی- اسلامی به وجود آمد که با ذوق وسلیقه ی ایرانی بیش از خطوط دیگر سازگاری داشت.

ذوق ایرانی از طرفی و مسائل کاربردی خوشنویسی از طرف دیگر نستعلیق را وسیله ای آرمانی برای کتابت دیوان های شعر و متون ادبی ساخت که با بهره گیری از دو عامل ذکر شده در اندک زمانی برای خود جایگاهی خاص پیدا کرد که می توان آن را یکی از بزرگترین دستاوردهای بصری مسلمین بشمار آورد.

باوجود ارزش و اعتبار این هنر ارزنده در تاریخ و چگونگی پیدایش آن به صفحاتی از تاریخ بر می خوریم که چندان واضح نیست و همین مطلب باعث ابهام و بعضاً اشتباه در شناخت گذشته ی آن گشته است.

ادامه مطلب ...


موضوع مطلب :


سه شنبه 93 خرداد 20 :: 2:32 عصر ::  نویسنده : ابوالقاسم آوند

 

خوشنویسی، هنری قدسی و معنوی

دوشنبه 12 اردیبهشت 1390 روزنامه کیهان ( www.kayhannews.ir )


کد A198425

بنابراین ممکن است نتوانیم به تعریف حقیقی و کاملی از «هنر» دست یابیم، اما بر حسب نیاز درونی و فطرت و گرایشی که به سوی کمال و جمال، در وجودمان به ودیعت نهاده شده، و «نیز» از آن جا که موارد و مصادیق هنر، کم و بیش برای ما قابل درک و تشخیص است، توان آن را می یابیم که به شناختی اجمالی از هنر نایل آییم.

پیش درآمد

بی گمان، طرح پرسشی همچون «هنر چیست؟» بسیار تکراری به نظر می رسد، همچنان که پرداختن به تعریف هنر، به دلیل تنوع و گوناگونی آن، به تنهایی نمی تواند چندان راه گشا باشد. زیرا تعاریف عموماً «جامع و مانع» نیستند.

بنابراین ممکن است نتوانیم به تعریف حقیقی و کاملی از «هنر» دست یابیم، اما بر حسب نیاز درونی و فطرت و گرایشی که به سوی کمال و جمال، در وجودمان به ودیعت نهاده شده، و «نیز» از آن جا که موارد و مصادیق هنر، کم و بیش برای ما قابل درک و تشخیص است، توان آن را می یابیم که به شناختی اجمالی از هنر نایل آییم.

ادامه مطلب ...


موضوع مطلب :


دوشنبه 93 خرداد 19 :: 9:21 صبح ::  نویسنده : ابوالقاسم آوند

 

درجات و مراتب خط و مراتب استادی و شیوه ها

یکشنبه 17 شهریور 1387 


 

خوشنویسی   

خطی است که در حد عالی ترین و نهایت کمال و زیبایی و صفا و شأن قرارگرفته باشد و بهترین از آن در نظر اهل فن تصور نشود و چنین قطعات و نوشتههایی را در هر زمان وهر جا ارزش فوق العاده نهند...

درجات و مراتب خط از چهار رتبه بیرون نیست و ارزش قطعات خط از تعیینرتبه ها دانسته می شود. آن چهار عبارت است از : متوسط، خوش ، عالی، ممتاز.

ادامه مطلب ...


موضوع مطلب :


یکشنبه 93 خرداد 18 :: 11:28 صبح ::  نویسنده : ابوالقاسم آوند