سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
درباره وبلاگ


عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا،مترجم،مؤلف،خوشنویس
آرشیو وبلاگ
لوگو
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا،مترجم،مؤلف،خوشنویس
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 177
  • بازدید دیروز: 276
  • کل بازدیدها: 2306247



زبان * خط * سخن * صفحه شخصی : ابوالقاسم آوند




         با سیر و سفر به نقاط مختلف کشور ، من متوجه می شوم که افراد بیش از پیش میل شدیدی به کنجکاوی در مورد موضوعات مشکلی نظیر علوم ، فلسفه ، مذهب . اقتصاد و نظریه سیاسی دارند .  

              هرچند که غالباً این انگیزه به زودی فروکش می کند زیرا مردم متوجه می شوند که کتابی که آنها با امیدهای روشن گرانه  زیادی باز مــــی کنند بیش از حد درک و فهمشان از آب در می آید  . در واقع ، هر کتابی که برای خواننده عام منظور شده است ، اگر از  راه  درست به آن نزدیک شد مـــــی تواند قابل فهم باشد . اما روش درست خواندن یک کتاب مشکل چیست ؟  پاسخ آن در یک قاعده مهم خواندن نهفته است . شما باید به طور سطحــی همه کتاب را قبل از این کــه آن را خوب بفهمید ، بخوانید .

 ابتدا نکاتی را جستجوکنید که می توانید درک کنید . و چنانچه اسیر مطالب مشکل می شوید از خواندن آن خودداری کنید .

از روی پاراگرافهای پیشین ،زیر نویسها ، مباحث و مراجعی که در ذهن نمی مانند ، خوب بخوانید . در حد کافی مطالبی که فورا“ بتوانید آنهــا را درک کنید وجود خواهد داشت .. ، حتی اگر تنها 50 در صد یا کمتر باشد اینکار شما را قادر می سازد تا اندازه ای کتاب را درک کنید .

              گونه ای از روش خواندن  سطحی کتاب ، تکنیک خواندن اجمالی است . شما هرگز از نگاه اجمالی آن چیزی که خواندن و مطالعه کردن به شما می بخشد بدست نخواهید آورد ، اما این روش بسیار عملی از عهده برآمدن حجم کتاب است که در اختیار شما است . از طریق خواندن اجمالی ، که غالباً با یک دقت شگفت آور توأم است ،شما می توانید مفهوم کلی محتوی کتاب را بدست آورید .

 برای خواندن اجمالی یا خواندن عمقی، مراحل زیر روش خوبی برای شروع کردن نگاهی اجمالی به کتاب است : 

 1 . به صفحه عنوان و پیش گفتار کتاب نگاه بیاندازید و به ویژه به زیر عنوانها یا علائم دیگر. به محدوده و هدف کتاب یا نقطه نظر نویسنده توجه کنید .

2 . فهرست محتوی کتاب را مطالعه کنید تا به مفهوم کلی ساختار کتاب برسید . از آن درست بمانند نقشه راهها قبل از عزم سفر استفاده کنید .

 3 . اندیکس ( نمایه کتاب ) را بررسی کنید تا حیطه موضوعات مندرج و نویسندگان ذکر شده در کتاب را بیابید . وقتی فهرست واژه هایی می بینید که به نظر مهم می آیند  آنها را در متن بیابید .بدین گونه شما را هکاری به شیوه مؤلف بدست  می آورید .         

           اکنون آماده اید کتاب را بخوانید یا یک نظر اجمالی به آن بیاندازید . هر کدام انتخاب کنید. اگر به خواندن رأی مــــی دهید ، به فصلهایی نگاه کنید که شامل متنهای محوری یا مطالب خلاصه شده در صفحات نخستین یا پایانی اشان است سپس نکته هایی از صفحات قبل و بعد کتاب بخوانید. یک یا دو پاراگراف ، بعضی مواقع چند صفحه را به ترتیب بخوانید ، کتاب را با این روش ورق بزنید ، درحالی که همواره در  جستجوی جان کلام هستید .

 یک هشدار: 

 اگر شما از این روش بهره می جویید و خواندن اجمالی کتاب را آغاز کرده اید ممکن است در پایان متوجه  شوید که اصلا“ خواندن اجمالی نمی کنید بلکه آن را می خوانید ، درک می کنید و از آن لذت می برید . وقتی که کتاب را بز مین  می گذارید ، به این نتیجه می رسید که کتاب آنچنان سخت که تصور می کردید ،  نبوده است .   




موضوع مطلب :


سه شنبه 85 اسفند 22 :: 2:0 عصر ::  نویسنده : ابوالقاسم آوند