سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
درباره وبلاگ


عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا،مترجم،مؤلف،خوشنویس
آرشیو وبلاگ
لوگو
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا،مترجم،مؤلف،خوشنویس
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 356
  • بازدید دیروز: 392
  • کل بازدیدها: 2305488



زبان * خط * سخن * صفحه شخصی : ابوالقاسم آوند




 


 

شما بدنتان را سالم نگه می دارید . خودروتان را به سرویس کار می دهید تا تنظیم کند . چرا همین کارها را در مورد مغزتان انجام ندهید . از قدرت مغز نباید در گذر عمر کاسته شود .

مغزتان از چه ساخته شده است؟

 

 مغز از میلیاردها سلول عصبی یا نورون 1 که از طریق آزاد سازی مواد شیمیایی بنام ناقلهای[1] عصبی 2 با یکدیگر ارتباط  برقرار می کنند ساخته شده است. این مواد شیمیایی از طریق ساختار ریشه مانندی بنام دندریت 3 حرکت می کنند . دندریتها ارتباطات را تحت تاثیر قرار داده و در پی ارتباط با عصب های مجاور در محل اتصالی هستند که سینا پس 4 نامیده می شوند .

فرضیه در مورد مغز  چنین است که هر زمانی که چیزی را مشاهده می کنیم یک شبکه منحصر به فرد سلولها ی عصبی فعال می شوند . هر ارتباطی نه از بین می رود و نه به حالت اولیه اش بر می گردد . بلکه این ارتباطات مستحکم تر و به طور پیچیده ای درهم میشوند .

 

کارهایی که با انجام آن می توان قدرت مغز را افزایش داد 

 

کارآیی موثر مغز زمانی است که به طور مناسب از آن به کار گرفته شود . بدین وسیله منظور خود را درگیر فعالیتها یا تمرینهای ذهنی نمایید که مغزتان را به تحریک وا می دارند .

 

چندین نکته قابل تامل در باره توانائیهای مغز

 

فکر کردن یکنوع تمرین برای مغز است . تصویر مغز انسانها نشان داده است که به هنگام تحریک مغز تغییرات فوری در گردش خون به وقوع می پیوندد . این تحریک تراکم همه دندریتهای مهم را افزایش می دهد.

 

. دنبال کردن آموزش باعث افزایش توانایی شناختی قابل سنجش بوسیله حافظه ، تمرکز حواس  آموزش نیز بر روی رشد مغز تأثیر گذار است .

زبان آموزی ، توانایی دید فضایی و جهت گیری نسبت به زمان و مکان خواهد شد .

 

. تحریک کردن مغز شیوه یادگیری غیر رسمی تر ولی مانا است . سرگرمیهای دوره جوانی این علاقه را در ما ایجاد می کند که در گذر عمر ذهن مشغولی داشته باشیم . از ایجاد علاقه نسبت به کار فعالیتهای نو وجدید مغز ما را تحریک خواهد کرد .

 

. این نکته نیز از اهمیت برخوردار است که از مغز نیز نباید همانند یک خودرو بیش از حد کار کشید ه و در دنده سنگین نگه داشت یعنی فشار زیادی به مغز وارد آورد  پیش سیناپسها هم زیر فشار مزمن خوب عمل نمی کنند .

 

. به خواب به عنوان یکی از مهمترین کارهایی که می توانید برای یک مغز بی رمق انجام دهید نگریسته می شود . زمانی که می خوابید مغزتان فعال باقی مانده و همه آن اطلاعاتی را که در خلال ساعات بیداری کسب کرده است سازماندهی و مرتب می کند .

 

. نفس عمیق کشیدن و نرمش های کششی می تواندآن نوع انرژی را که در پایین آوردن سطح فشار روحی مفید است به شما باز گرداند . فنونی را که در یوگا و مدیتیش 5 فراگرفته اید برایتان آرامش روح به ارمغان می آورد .

 

. معاشرت کردن ، خنده ، محبت و عشق استرس را از بین می برند .

 

. تحریک ذهنی کمک  می کند که مغز مرتعش بماند . هم چنین تربیت بدنی نیز برای ذهن از اهمیت برخوردار است زیرا هوشیاری حافظه و تمرکز حواس شما را بهبود می بخشد و خوش بینی را در شما می پروراند . فعالیت جسمی مبتنی بر مهارت به تفکر را هبر دی نیازمند است بنابراین ارتباط هـــــای دندریت و سیناپسها را تحریک می کند . 

 

. مغز از یک رژیم غذایی خوب و متعادل و نیز مواد مغزی موجود در انواع غذاها سود می برد . هر کاری که برای کاهش خطر احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی بتوان انجام داد باعث می شود گردش خون مغز حفظ شود .

 

. علاوه بر عامل غذایی بسیاری از افراد برای حفظ سلامتی کامل خود از مکملهای غذایی به عنوان عامل افزایش فعالیت مغزی استفاده می نمایند . این مکملها نظیر ویتامینها ، شربت هایی مثل شربت ریشه درخت جنسه 6 داروهای ضد اکسیداسیون و ..... می باشند .

 

. برای فعال نگه داشتن مغز باید مغز را به کار گرفت . یک فعالیت  بزرگ برای مغز یاد گرفتن یک زبان جدید است که یادگیری آن به همگان توصیه می گردد . هر چند تعدادی تمرینهای ذهنی کم حجم تر و سبک تری نیز وجود دارند که با انجام آن می توان ذهن خود را فعال و ورزیده نگه داشت .

 

. بازی با کلمات مثل بازی با کلمات جناس و جدول کلمات متقاطع باعث می شود ذهن موضوعات و موارد را از یک جنبه خلاقانه و ابتکاری درک کند .

 

. بازیهای از قبیل شطرنج ، نرد و ... فعال کننده مغز بوده و روش خوبی برای کسب دوباره ‌ ‌آرامش و تمرکز حواس فرا گرفته در دوران کودکی است .

 

.خواندن حداقل 15 دقیقه در روز ضمن تقویت حافظه توانائیهای زبانی شما را بالا خواهد برد .

 

.شمارش یا محاسبه بدون استفاده از ماشین حساب توانایی شما را  زیاد تر خواهد کرد .

 

. نگارش را یکی از بهترین فعالیتهای ذهنی برای شفافیت افکار و بالابردن قدرت حافظه و منطق و استدلال فرد قلمداد می کنند.

 

آخر کلام آنکه هیچ پایانی را نمی توان برای فهرست فعالیتهای فوق که می توان به مغز نیرو ببخشد وجود ندارد .[2]




 

 

1. neurons        2. neurotransmitter          3. dentrites              4. synapse                5. meditation              6.ginseng




موضوع مطلب :


یکشنبه 85 اسفند 20 :: 9:0 صبح ::  نویسنده : ابوالقاسم آوند