سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
درباره وبلاگ


عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا،مترجم،مؤلف،خوشنویس
آرشیو وبلاگ
لوگو
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا،مترجم،مؤلف،خوشنویس
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 228
  • بازدید دیروز: 392
  • کل بازدیدها: 2305360



زبان * خط * سخن * صفحه شخصی : ابوالقاسم آوند




 
عادت به مطالعه

   مهمترین نکته این است که به طور منظم دروس خود را دوره کنید و طوری برنامه ریزی کنید که درسها را پیشاپیش بخوانید طوری که شب قبل از امتحان همه کارتان فقط دوره کردن درس باشد . از شب بیداریها بپرهیزید.

 

عادات مطالعه

 

تصمیم بگیرید چه درسی می خواهید بخوانید ، چه مدت و چقدر (چند فصل ، چند صفحه ، چند مسئله می خواهید حل کنید و غیره ) مهلت درس خواندن را تعیین کنید و به مهلتی که تعیین کرده اید پای بند باشید .

 

ـ ابتدا کارهای مشکلتان را انجام دهید . برای دفع الوقت با یک جنبه آسان و جذاب پروژه شروع کنید .

ـ مکانهای مخصوصی برای مطالعه داشته باشید . نور ، دما و فراهم بودن سایر وسایل را مدنظر داشته باشید .

ـ بمدت پنجاه دقیقه مطالعه کنید ، سپس یک استراحت ده دقیقه ای داشته باشید . دراز کشیده ، استراحت کنید و یک غذای مختصر پر انرژی بخورید .

ـ مدت زمانهای طولانی تری را به تنظیم روابط و مفاهیم ، طرح اولیه و نوشتن مقاله اختصاص دهید . مدت زمانهای کوتاه تـــری را برای حفظ کامل ، دوره کردن و از خود امتحان گرفتن اختصاص دهید . سایر اوقات را به دوره کردن و بیاد سپاری بگذرانید .

 

ـ اگر خسته یا کسل شده ابد . کار و فعالیت ، موضوع درسی و محیط خود را تغییر دهید . وقتی احساس می کنید بیش از این کارتان باز دهی ندارد دست از خواندن بکشید .

 

ـ حفظ کامل را انجام داده و قبل از خوابیدن مطالب درسی و بویژه نکات زیر را دوره کنید .

ـ با یکی از دوستانتان درس بخوانید . از یکدیگر کوئیز بگیرید . یادداشتهای یکدیگر و سوالاتی را که می دانید د ر امتحان می آیند با همدیگر مقایسه نمایید .

 

وقتی تاریخ برگزاری امتحان اعلام گردید:

.معلوم کنید از کدام قسمتها خواهد بود یا از کدام قسمتها نخواهد بود.

-معلوم کنید چه امتحانی خواهد بود : آزمون عینی(تستی) تشریحی کم  تشریحی زیاد یا ترکیبی از سوالات تستی و تشریحی

 

درس خواندن برای امتحان:

 

بجای جزوه های بالا بلند کتاب درسی و کنفرانس ها خلاصه آنها را تهیه کنید.

چند شب قبل از امتحان یادداشتهایتان را برای آخرین بار دوره کنید.

در دوره کردن تر نکات زیر تاکید داشته باشید:

نکته های که در کلاس یا در کتاب تاکید شده است.

قسمتهایی که استاد برای مطالعه توصیه کرده است.

سوالهای کتاب راهنما آزمونهای قبلی و مرور فصلهای پایانی کتاب.

 

آمادگی برای انواع امتحانات

 

امتحانات عینی (تستی): همان طوری که برای امتحان تشریحی درس می خوانید برای امتحان تستی هم بخوانید.

بر نکته های خاص ذیل تاکید بورزید:

تعریف لغات و مثالهای اصلی و مهم

تعداد سوالات

سوالات درست یا غلط از شما خواسته می شود جملات درست را به نادرست تبدیل کنیثد.

 

امتحانات تشریحی

بر مفاهیم تاکید داشته باشید.

سوالات احتمالی امتحانی را تهیه کنید.

پاسخ مختصر و مفیدی را برای سوالات آماده کرده و آنها را تمرین کنید.

 

مشکلات امتحان:

حفظ فرمولها و حل مسایل

 

ده دام درس خواندن:

 

1- من نمی دانم از کجا شروع کنم؟

بر درس خواندن خود کنترل و نظارت داشته باشید. فهرستی از کارهایی را که باید انجام دهید تهیه کنید.این حجم کار را ته کارهای قابل انجام کوچکتر تقسیم کنید. کارهایتان را اولویت بندی نمایید.واقع بینانه برای وقتتان برنامه ریزی کرده و کلاسهای درس قبل از امتحان را از دست ندهیدکه ممکن است یک جلسه دورهای درس را از دست بدهید. ساعت بین کلاسی را به مرور یادداشت ها بپردازید. اگر به زمان استراحت درسی نزدیک می شوید از خواندن دست بکشید. درس خواندن را از همان ابتدا با یک یا دو ساعت در روز شروع کنید . نزدیک زمان امتحانات بتدریج درس خواندن خود را بیشتر کنید.

 

2-من چیزهای زیادی باید مطالعه کنم...وقتم خیلی کم است.

درسها را قبلا مرور نمایید. برنامه درسی و یاداشتهایتان را بررسی و مرور کنید. موضوعات مهمی که بر آنها تاکید شده است و نیز قسمتهایی که هنوز بر آن مسلط نیستید مشخص نمایید.مرور قبلی درس از اتلاف وقت جلوگیری می کند .مخصوصا در خواندن  کتابهای درسی مرور کردن پیشاپیش آنها به شما کمک می کند موضوعات اصلی و مهم درس را مرتب و منظم کرده و بر روی آنها تمرکز داشاه باشید.این نوع روش را با شیوه خودتان وفق داده و درس بخوانید. ولی بخاطر داشته باشید مرور قبلی دروس جایگزین خوبی برای خواندن واقعی درس نیست.

 

3- این مطالب خشک و بی روح است . نمی توانم بیدار باشم و درسم را بخوانم.

درس خواندن را به صورت تهاجمی شروع کنید. وقتی مطلبی را می خوانید خود را به صورت فعال درگیر متن نمایید. از خودتان بپرسید این قسمت چه نکته مهمی داردکه باید بدانم؟ نکات مهم را یادداشت برداری کرده و زیر آنها خط بکشید. موضوع درس را با سایر همکلاسیهای خود به بحث بگذارید. با یکدیگر درس بخوانید . حالت تهاجمی خود را حفظ کرده بویژه اگر موضوع درس به نظرتان جالب نمی آید.بجای آنکه منفعلانه درس بخوانید و تکته های مهم درس را از دست بدهید.

 

4- من درسم را می خوانم و می فهمم ولی نمی توانم بخاطر بسپارم.

درس را شرح دهید.ما آنچه را در نظرمان معنی دار است بهتر بخاطر می آوریم. وقتی درس می خوانید سعی کنید با مثالهایی که خود می زنید مطالب جدید را شرح دهید.سعی نمایید خواندنتان را با دانسته های قبلی خود مرتبط سازید و یکپارچه نمایید.اگر بتوانید مطالب جدید را با آنچه قبلا معنی دار بوده اند ارتباط دهید در این صورت قادر خواهید بود مطالب جدید را بهتر بخاطر بسپارید. بعضی از این شگردها شامل نکات زیر می باشند:

کلمه ساختن  یک شیوه موثر ساده کردن مطالب و پر معنی تر کردن آنها است. برای مثال : فرض کنید می خواهید رنگهای طیف مریی را بخاطر بسپارید.(قرمز- نارنجی-زرد-سبز-آبی-نیلی- بنفش)شما می بایست هفت حرف اول کلمات را به ترتیب به خاطر بسپارید.اگر حرف اول هر کلمه را گرفته کلمه ای می سازید که املای اسم (Roy G. Biv.) می باشد.این هفت حرف را به سه قطعه (کلمه)کوچک در آورید.                                        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




موضوع مطلب :


یکشنبه 85 اسفند 20 :: 9:0 صبح ::  نویسنده : ابوالقاسم آوند