سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
درباره وبلاگ


عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا،مترجم،مؤلف،خوشنویس
آرشیو وبلاگ
لوگو
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا،مترجم،مؤلف،خوشنویس
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 30
  • بازدید دیروز: 39
  • کل بازدیدها: 2302262



زبان * خط * سخن * صفحه شخصی : ابوالقاسم آوند




«قدرت شفابخشی ایمان»

1-  از اوایل تاریخ، ناهنجاری های عاطفی و دردهای روحی بوسیله بشر در معرض آزمایش قرار گرفته است. برای تسکین دادن این درد و رنج بشر بوسیله های زیادی متوسل شده و از قدرت های مختلفی کمک گرفته است، هر دو نیروی طبیعی و فوق طبیعی. در عرض دامنه وسیع فرهنگ ها و عقیده ها بدون توجه به اعتقادات محلی و سنتی، مذهب به عنوان یک مکان مرکزی نقش مهمی در کمک به ترفیع و رفاه ذهنی و تسکین اختلالات ذهنی داشته است.

2-  یک سازمان درمانی جالب در مصر باستان، برای مثال، معبد خواب بود. آن بود یک مؤسسه به نام 1-em-hoted ، نام معبد خواب همراه است با نام اولین پزشک مشهور تاریخ وزیر فرعون و بعدها به خدای طب و قدیس حامی مشهور شده است. درمان ها بسیار مؤثر بودند بوسیله جو روانی مذهبی معابد و اعتماد قلبی عمیقی که مردم به قدرت های مافوق طبیعی داشتند. (وشفا بخش های خدایی با فن های دلالت کننده انجام شده است) . در سراسر قرن ها تمدن های مختلفی در یک متن مذهبی و فرهنگی اجتماعی ایجاد شدند، که سیستم های درمانی قابل مقایسه برای درمان بیماری های ذهنی بود.

3-    آیا در نظام روانپزشکی امروز جایی برای این نهادهای مذهبی است؟

4-  اساساً انسان ها هدایت را در دین جستجو می کنند و امیدوار به پیدا کردن حقیقت در آنجا هستند. در نظام مذهبی است که ارزش های اخلاقی و اصول فطری (ارثی) چارچوب رفتارهای ما را تشکیل می دهند برای تکامل بیشتر و برای شکل گیری شخصیت. در هنگام ناراحتی های روحی است که، عقیده هها، رسوم، سنت ها و مؤسسات دینی منابع اساسی را برای کمک و رهایی تشکیل می دهند.

5-  یک شخص پریشان ممکن است در فکر خودکشی بیفتد ، اگرچه یک نیروی درونی او را از گرفتن جانش باز می دارد. بعضی از این اشخاص وقتی در مرحله مناسبی از درمان که خطر از سر آنها رفع شده است مورد مصاحبه قرار می گیرند، به وضوح به خاطر می اورند کلمه خدا که این فاکتور انها را از انجام خودکشی باز می دارد.شخص ممکن است یا ممکن نیست که به خاطر  بیاورد کلمه های دقیق یا آیه ای از قرآن که به مسلمان ها فرمان می دهد «خودکشی نکنید، زیرا خداوند بخشنده و مهربان است نسبت به شما» او فهمیده است که خودکشی برضد اعتقادات دینی است، بنابراین او باید از انجام آن خودداری کند. روش اسلام نسبت به این موضوعات مثل الکلیسم هم مثال خوب دیگری از نقش بازدارندگی مذهب است.

6-  کنگره ها و جلسلات منظم دینی در کلیساها، مساجد و معابد در بهبودی سلامت ذهنی نقش داشتند، همچنین یک شانس را برای تعامل های اجتماعی دسته جمعی فراهم کردند. در بعضی از کشورها این جلسات برای تحصیلات سالم یا برای مشارکت های اجتماعی در درمان مشکلات ذهنی خاص استفاده می شد.

7-  یک ویژگی مهم از ملاقات جمعی در یک زمینه دینی این است که مؤمنان به صورت هماهنگ هم صدا می شوند، در حالی که حضور آنها در یک مکان مقدس احساسات عاطفی را تقویت می کند ، و حس فداکاری آنها را می افزاید. در اماکن زیارتی مشهور مانند Lourdes در فرانسه، جایی که مکان تحت الشعاع دیده و بصیرت قرار گرفته است و معجزه آمیز بهبود بخشیده است، شگفت زده نمی کند، درمان های خود به خودی که از یک طبیعت روانشناسی ممکن است بگیرد. این خودش بیشتر، واکنش های متقابل را حمایت می کند و رهایی از تنش های روانی و استرس های ذهنی را آسان می کند.

8-  در وضعی دیگر، یک کشیش یا یک شیخ ممکن است با یک توده وسیعی از مردم صحبت کنند. در مورد Coptic کشیش از Ghion ، در اتیوپی، مردم صدها نفر جمع می شوند، پر از امید و انتظار برای یک درمان روحی و برای یک راه حل در بعضی مشکلات اجتماعی. تعداد قابل توجهی از واکنش های فیزیولوژیکی معمولاً به وقوع می پیوندند و اشخاص ممکن است تحت تأثیر آن قرار بگیرند که آن ها را به یک حالت مجزا از مغز و حالتی انتزاعی وارد  می کند.

این واقعاً یک بهبودی موقت و زودگذر برای تنش های عاطفی و روان جوری فراهم خواهد کرد. علاوه بر این یک شخص مریض ذهنی حاد مانند اسکیزوفرنی، شخص با آسیب مغزی، صرع، از هدایت و تعامل اجتماعی در فعالیت های گروهی سود خواهند برد .

9-  یک تعدادی از تکنیک ها و شیوه ها به طور سنتی برای تقویت کردن و نیرو دادن گروه و توده های درمانی استفاده می شوند. یک عنصر مرکزی در بعضی از شفابخش های دینی استفاده از طبل زدن (صدای ضربات موزون) است . این روی می داد در تمرین های سحرآمیز در آئین zar در اتوپیا، مصر و سودان یا در بعضی دین ها و کشورها در شرق میانی و شمال آفریقا.

10-استفاده از نیایش کنندگان موزون            . نیایش کنندگان تکرار می کنند، مانند دعاهای قلب، که در کلیسای ارتودکس می خوانند و ذکر گفتن در بعضی فرقه های مسلمانان، مثال های دینی است که تفکر و اندیشه را تسهیل می کنند و گفتن ذکر یک نوع حس هماهنگی بیرونی و درونی است.

11- یک ویژگی قابل توجه نهادهای مذهبی وابستگی معنوی است که به آرامگاه ها و قبور افراد مذهبی مشهور دارند. یک مثال برجسته می تواند در مشهد دیده شود، مشهورترین شهر مذهبی در ایران. اسم مشهد دلالت می کند بر مکان شهادت امام رضا «هشتمین امام» که از قرن 9 در آنجا دفن شده است و پس از آن مشهد یک مکان مقدس مشهور شد. در طول سال، زائران پیر و جوان، غرقه شده و با احساسات مذهبی حرکت می کنند و اطراف آرامگاه مقدس جمع می شوند جدا از یک تضرع رسمی یک به یک یا در گروه ها می خوانند (تکرار می کنند).

خودشان را می چسبانند به ضریح، آن را می بوسند و در آغوش می گیرندو آن را مستقیماً در رابطه با مشکلات، بدبختی ها و خواسته هایشان مورد خطاب قرار می دهند.

12- تأثیرات روانی این ارتباط با مقدس، و تخلیه عاطفی همراه با تضرع و التماس، را در ایالت ذهنی و رفتار عمومیشان به وضوح می توان دید. همان طور که مورد انتظار است، این تأثیرات روحی و روانی از فرد به فرد متفاوت است. اکثریت (زوار) ممکن نیست واکنش های بی مورد نشان بدهند، اما این ارتباط تاثیر زیادی روی آنها گذاشته با دگرگونی های عاطفی یا ظاهراً وارد می شوند به مرحله خلسه مانند. این آرامش روحی بعد از ارتباط با مقدس به وضوح قابل توجه است و اغلب تجربه با اشتیاق، فداکاری و اهدا تکرار شده است.

13- در خیلی از کشورهای در حال توسعه شفابخش های دینی نقش مهمی را بازی می کنند. Pir یا Fakir (در افغانستان، پاکستان و هند)، sheikh, fekki (سودان)، Hutawee (در دبی)، Mullah این ها معمولاً برای تمزین های بهبود بخشیدن دینیشان شناخته شده اند. همچنین رهبرهای اجتماعی، علاوه بر این عمل های درمانی، در باره موارد اجتماعی نیز تحت مشورت قرار می گیرند . آنها منفعت هایی دارند که به آسانی قابل دسترسی است و مورد قبول مردم هستند. با دانش آنها، قدر و منزلت (نفوذ)، رهبری و ارتباط نزدیکی که با جامعه دارند، شفابخش های دینی می توانند بسیار مؤثر در آموزش بهداشت و بخش اطلاعات مفید باشند. آنها از این دانش و مهارتشان استفاده می کنند در زمیه های فرهنگی اجتماعی و در حس ارتباط و هماهنگی با اشخاص.

14- یک ویژگی شاخص در شفابخش های دینی این است که روش آنها مبتنی است بر باور و ایمان. شفابخش ها با جسم و روح و روان مردم مرتبط شده اند.

یک تفاوت برجسته وجود دارد بین این روش و مدرن درمانی، که بیشتر توجه آنها به نشانه های درمان است . هنوز شخص (بیمار) بیش از یک داروی صرف شیمیایی یا فیزیکی برای دور کردن  نشانه های بیماری نیاز دارد. او به حمایت عاطفی و اجتماعی نیاز دارد و این نشان می دهد چرا بعضی اشخاص آرامش بیشتری با شفابخش های دینی پیدا می کنند.

15- به عبارت دیگر، بعضی تمرین های دینی خاص مبتنی است بر جنبه های اشتباه، مانند تملک ارواح، که ممکن است به نتایج مضر منجر شود. اما این ها بی درنگ منصرف شده است به طوریکه شفابخش های دینی به صورت فزاینده در تماس با سیستم جدید مراقبت بهداشتی درمانی وارد می شوند. من می توانم به سختی اغراق کنم که نیاز به مطالعه و ارزیابی تمرین های دینی سنتی است. این ضروری است که باید تلاش های گسترده تری صورت بگیرد تا هم نقاط ضعف و هم نقاط قوت مورد مطالعه قرار بگیرد و بهترین استفاده از منابع فرهنگی مفید بکنیم.

16- در خیلی از کشورهای در حال توسعه، پزشک های سنتی، مثل شفابخش های دینی، بیشتر روی سلامت ذهن کار می کنند.  و به ما اجازه می دهد که فراموش نکنیم که در آن کشورها به طور میانگین یک روانپزشک هست برای بیش از پانصد هزار نفر. در واقع شفا بخش های دینی تنها منابع در دسترس برای اکثریت مردم ممکن است باشد که از روی میل کمک خود را جستجو بکنند.




موضوع مطلب :


یکشنبه 87 خرداد 26 :: 5:30 عصر ::  نویسنده : ابوالقاسم آوند