سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
درباره وبلاگ


عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا،مترجم،مؤلف،خوشنویس
آرشیو وبلاگ
لوگو
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا،مترجم،مؤلف،خوشنویس
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 228
  • بازدید دیروز: 192
  • کل بازدیدها: 2302752



زبان * خط * سخن * صفحه شخصی : ابوالقاسم آوند




زنان و گفتمان علمی

1-         اخیرا یک روزنامه ی کامپیوتری برای نشان دادن تعصب و طرفداری از مردان در زبان به جای قالب استاندارد سوم شخص مفرد او(مونث)را جایگزین او(مذکر)کرد.پاسخ های پر هیجان به دست آمد.از محدوده ی کسانی که از این تبعیض جنسی معکوس قدر دانی کردند تا کسانی که اشتراک خود را باطل کردند.یک خوانده ی عصبانی پاسخ داد :سردبیر عزیزمن پیشنهاد می کنم که این عنوان ثانویه را بپذیرید:مجله ای برای زنان و خواجگان با تخصص بالا.

2-       در حقیقت زمانی که بحث در مورد زنان و زبان علمی به وجود آمد علاقه شدیدی بین افراد بی طرف شکل گرفت.به طور کلی he (که استفاده می شود برای تمام انسان ها تا اینکه فقط برای مردها )بعد از یک جنگ خشم آلود از بسیاری از انتشارات علمی ناپدید شده است.ولی در این قلمرو که بطور سنتی علم در احاطه مردان است این فقط یک آغاز است.کارهای بعدی مربوط به اصلاح زبان قرار است که انجام شود چرا که در این جنگ سخت ضمایر فقط با عنوان پیش درآمد و مقدمه اند.گفتمان علمی پر است از تستوسترون.

3-     به عنوان مثال دادن نام تاریخی علم به نام مردان و طبیعت را به نام زنان در نظر بگیرید.این زوج(علم و طبیعت)با مشارکت یکدیگر یک استعاره عمیق و جا سازی شده از کشفیات علمی را تشکیل می دهند.یکی از این دو برگزیده فرانسیس با کن می باشد.در این استعاره دانشمند با شهامت و به طور منطقی به دنبال طبیعت به طور حتم بی اراده و مرموز می رود.

4-     با کن در نوام ارگانم می گوید:اگر هر مردی باشد که راضی به استراحت و استفاده از علمی که قبلا کشف شده است نباشد و اشتیاق به نفوذ بیشتر و جستجو در مورد علوم حتمی و قابل شرح داشته باشد من از همه ی چنین افرادی دعوت می کنم که به عنوان پسران راستین علم به من که در حال عبور از میدان بیرونی طبیعت هستم ملحق شود... بالاخره ممکن است راهی به اتاق خواب او (طبیعت)پیدا کنیم.

5-      با کن به کرات پسران عشق را به یک اظهار عشق پرخاشگرانه ی مردانه به رازهای زنانه ی طبیعت دعوت می کند.زمانی که طبیعت قابل دسترس از کار درآمد علم سخت و محکم با او به خوبی رفتار می کند.رمزهای او را رمزگشایی کرده و نظم و دلیل را به آن تحمیل می کند .وقتی که او (طبیعت)مقاومت نشان می دهد او (علم)او(طبیعت)را روی آخور می خواباند.با کن در((The Masculine birth of time )) می گوید:من به درستی قبول کردم تا طبیعت و تمام فرزندانش را به خدمت شما در آورم و او را برده ی شما سازم.در پیشرفت یادگیری او تفسیر می کند :شما باید طبیعت را که مثل یک سگ شکاری در سرگردانی است تعقیب کنید و شما هر لحظه مه بخواهید قادرید که او را دنبال کنید و پس از آن او را دوباره به جای اول خود بازگردانیم.

6-      شناسایی تاریخی علم با تسلط مردان خیلی با دوام است. در استعاره علم مردانه و طبیعت زنانه معمولا فرزندانی بوجود می آورند .ریچارد.پ.فینمن از این استعاره (معنای مجازی)در سخنرانی جایزه نوبل خود در سال 1965 استفاده کرد:پس چه اتفاقی بر سر این تئوری قدیمی که من به عنوان یک جوان عاشقش شدم تبدیل به یک بانوی سالخورده شد که دیگر خیلی جذاب نیست... ولی بهترین چیزی که در مورد یک بانوی سالخورده می توانیم بگوییم این است که او یک مادر خیلی خوب می باشد و فرزندان بسیار خوبی را بدنیا آورده است.

7-     زبان علم جدید نه فقط در ضمایر و استعاره بطور قاطعانه گرایش و تمایل به مردان دارد حتی تحسین و تمجید شد نیز خدشه دار شده است.ادوین هابل در تبریک به سسیلا پیان گپسچکین متخصص برجسته فیزیک نجومی او را بهترین مرد هاروارد می خواند.

 8-در حقیقت گفتمان علمی جدید پر است از استدلال ها و مطالب مشترکی برای نشان دادن اینکه تنها مردان دارای ذهنی روشنفکر و خصوصیات فیزیکی و روانی لازم برای انجام خوب کارهای علمی هستند.زنان فقط شایستگی لازم را ندارند.به عنوان مثال نورولوژیست ها و جمجمه شناس های قرن نوزدهم با تلاش و کوشش زیاد مغز زنان را اندازه گیری و وزن کردند تا به اثبات برسانند که زنان استعدادی برای کار سخت استدلال علمی ندارند .سر دیوید بریستر زندگی نامه نویس نیوتون اعلام داشته است که قالبی که خداوند در آن مغز زنان را شکل داده فاقد آن مراحلی است که قدرت مردانه برای شنیدن اعماق صدا درک قیاس صوری و پرسش و پاسخ از طبیعت دارد.و هم مورد سرزنش و بازخواست قرار می گیرد.دکتر جی.جی.میلینگن در سال 1848 می نویسد:{زنان}بیشتر تحت تاثیر سیستم خود هستند تا مغز خود.

9-  به زنان به طور سخت گیرانه ای هشدار داده می شد که از تلاش برای استفاده کار آمد از مغزهای قدامی خود خصوصا در زمینه علم خودداری کنند چرا که منجر به آسیب به خود همچنین کودکان به دنیا نیامده خود می شود .جی. استنلی هال رئیس دانشگاه کلارک در سال 1906 هشدار داد :استفاده بیش از حد از مغز در زمان های حیاتی یعنی در اواسط و اواخر نوجوانی در رشد کامل پستان و عملکرد های ضروری زاد و ولد (انتقال نسل)مداخله می کند.مثل همیشه از طبیعت زنانه برای حمایت از علم مردانه در این جدال استفاده می شود .ماکس پلانک گفته است:به اندازه کافی نمی توان تاکید کرد که خود طبیعت خود را در عملکرد یک مادر و یک زن خانه دار مقدر شده است و اینکه قوانین طبیعت تحت هیچ شرایطی نمی توانند بدون خطر جدی نادیده انگاشته شدند که در هر صورت این نادیده گیری قوانین طبیعت خصوصا خود را در نسل های آینده آشکار می سازد.

10-زنانی که علیرغم قدغن هایی هنر آنها را ناچیز و کم اهمیت جلوه می دادند به کار علمی پرداخته اند به طور تاریخی به تصویر کشیده شده اند .به عنوان مثال کارولین هرسل خواهر ویلیام هرسل یک اختر شناس معروف در حیطه کاری خود به عنوان فردی که مراقبت می کند از دقایق کسل کننده ای که نیاز به ذهن پرورش یافته ای دارد ولی وقت زیادی را از سر ویلیام می گیرد توصیف شده است.مفسردیگری وست مینیستر دیوید 1902 توضیح می دهد که کاری که توسط زنان انجام می شود یا همراه با مردان است یا به طور آشکاری تحت مراقبت یا نظارت آن ها است و بیشتر کار های مربوطه خارج از زن نوازی است .

11-امروزه برخورد با زنان در در گفتمان علمی زنان در جامعه بهبود یافته است .تبعیض جنسیت شایع به نظر می رسد که پایان یافته است.با این وجود گاه و بی گاه انعکاس ترساننده ای از اخطار پلانک به نسل های تولد نیافته به چشم می خورد .برای مثال در سپتامبر 1990 یک شیمیدان محترم در دانشگاه آلبرتا متنی مشابه را در CJP منتشر کرد.که مادران را بخاطر بسیاری از بیماری های قرن جدید مانند استفاده از مواد دارویی(مخدر) تقلب و فساد در سیاست سرزنش می کرد ولی با اینکه نظریات پلانک هیچ گونه جنبشی بوجود نیاورد .مطلب روزنامه ی CJP تبدیل به یک شورش عمومی شد. به خاطر این موضوع بعدها سردبیر معذرت خواهی کرد و گفت:مطلب شاهد علمی نداشته و هیچ گونه جایگاه علمی در یک روزنامه ی علمی ندارد.

12- این پیشرفتی است برای شما با این حال آهسته تر شدن ممکن است در آینده دیده شود. ما باید سرعت را به اندازه ای تسریع ببخشیم زیرا همانطور که همه ی ما می دانیم زمان برای هیچ زنی متوقف نمی شود.

 




موضوع مطلب :


چهارشنبه 87 خرداد 22 :: 9:45 صبح ::  نویسنده : ابوالقاسم آوند